haft lite strul

med mitt bankkort, de har sparrat det fran Sverige sa jag har inte fatt ut na pengar sa det varit mycket stress och mycket att fixa med det, men nu ar det lost. Problem ar till for att losas.
 
Idag och igar ar det inge arbete pa wawa wasin for det ar nagon form av lov tva dagar for alla statligt anstallda. Sa igar loste jag problemet med pengarna samt hjalpte till att forbereda for maknaden och idag sa hjalper jag till pa marknaden, men tog en liten paus for att leta upp lite information pa internet. Jag har fatt en liten klurig uppgift. Pojken jag har engelska med behover hjalp med nagot jag itne kan forklara pa spanska sa jag maste hitta mer info.
 
Forra veckan var det arbete pa Wawa Wasin som vanligt. Vi jobbade mycket med plastelina. Jag ritade ett hjarta eller katt eller hus osv sen fick barnen fylla i med krita och sedan gora sma bollar i plastelina som de limmade fast pa konturerna.
 
I projektet pa eftermiddagarna har jag borjat jobba med Gina.  Forst nar barnen kommer har de fatt gora ett matte arbetsblad, jag har tagit med olika arbetsblad som vi kopierat upp i stort antal. Efter det har Gina haft lite matte med dem och sen har jag och Esteren haft engelska de dagarna Esteren varit har vi tranat pa frukter och de har fatt satta upp dem i ett trad som vi gjort med hjalp av vara hander. De har ocksa fatt trana pa gronsaker och varje dag har vi sjungt fargantal sangen. Efter matten och engelskan har vi gatt ut och lekt. Gina har introducerat en matte lek dar barnen ar tva lag och alla far varsin siffra och sen sager vi ett tal sa ska barnen bilda talen. Jatte bra lek far bade matte samarbete och koncentration och rora pa sig saklart. Vi har ocksa lekt fargleken pa engelska den ar valdigt uppskattat. De har ocksa fatt gora mina trolleriarmand. De har tjatat och tjatat varje dag och forra veckan sa blev det av. Igar pa projektet fick barnen tavla i lag. De fick losa olika matte uppgifter och skrivuppgifter och sen ahde vi fragesport pa eneglska.
 
Forra veckan borjade de ova Huaylarsh den traditionella dansen som ar harifran den ar valdigt vacker och musiken ar ahrlig jag tycker mycket om den. Vi har varit och tittat nar de ovat. Men for att hora musiken behover man inte ga ut den hors in i huset. Pa torsdag borjat Huaylarsh festivalen har i Pucara och vi ska dit en dag i alla fall.
 
Jag trivs valdigt bra i den har familjen och nu har jar bytt rum for att de ska mala om det jag hade tidigare. Igar hittade jag den storsta spndeln jag sett har i mitt rum. Det vara inte sa kul, men men sa kan det vara. Jag trivs i alla fall jatte bra har och jag ska bo har hela min tid.
 
I lordags fick jag antligen traffa Ingrid. Det var sa kul att fa traffa henne aven fast det var ett ar sen sa kanns det som igar. Hon arbetar i en gruva nu nagon timme harifran och hon ar bara i Huancayo nagra fa dagar i manaden. Vi akte och tittade pa hennes nya hus som ligger i Chupaca. Nasta gang hon kommer ar 1 mars och hon ville att jag skulle komma och bo i huset, men vi far se en dag kanske.
 
Ja vad mer,, jo I helgen arbetade jag med flickan som vanligt. Vi arbetade med plastelina, spelade memory och hon fick ova pa att skriva siffror och koppla ihop dem med antal. Hon har ocksa fatt ova pa rektangel och kvadrat genom att fa farglagga dessa och rakna antal och klippa ut dem. Vi ovar mycket pa att klippa och pa att fylla i med krita.
 
Tack faster for pengarna jag ska aka till helgen med kvinnan som arbetar i Wawa Wasin och handla saker.
 
Nu ska jag aterga till mitt letande sen ska jag atervanda till marknaden och kopa mer frukt och hjalpa till forstas ;)
 
(Jag nar jag kommer hem ska jag lagga in foton och oversatta till spanska och engelska)
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0