Söndag till Söndag

Jag vet att jag inte skrivit, men jag har inte haft tid, nu närmar sig min hemresa med stormsteg och det har varit mycket att stå i. I söndags arbetade jag med flickan i Pucara, hon fick sina nya saker och vi spelade spelen hon fått och umgicks. Vi tränade också siffror och antal. Efter arbetet åkte jag och den franska tjejen till den traditionella söndagsmarknaden. Jag fick med mig många saker därifrån.(Jag kan inte låta bli att handla här, jag är ju verkligen ingen materialist, men jag tänker såhär att det är bra att gynna dem på plats).

 

I veckan har jag arbetat på som vanligt. Jag har arbetat i Wawa Wasin 830-1330 och därefter åkt till Pucara och arbetat från 14 till 17-1730. I Casa Pucara har det blivit väldigt mycket läxhjälp, pusselbyggande och spelade med de nya spelen förstås. I Wawa Wasin har det blivit mycket lek och hjälp med olika saker. Vi har också haft mycket tid att prata om hur det är i Sverige och hur det är här. Kvinnorna som arbetar i Wawa Wasin frågar mycket och berättar själva väldigt mycket. De som arbetar i Wawa Wasin har ingen utbildning att arbeta med barn, de har eller har haft egna barn och innan de börjar arbeta får de komma en dag och se hur de arbetar i en annan Wawa Wasin och därefter börja arbeta. Jag fick se det en dag för att det kom en kvinna och observerade under en dag och nästa dag skulle hon börja arbeta ensam i en Wawa Wasi.

 

I veckan har jag varit och handlat ingredienser för att jag ska baka chokladbollar och kladdkaka åt barnen jag ska också göra pannkakor (det blir ingen palt). Jag har också fått en jätte fin halsduk av en av kvinnorna som arbetar i Wawa Wasin. Hon sa att den har hon gjort med mycket kärlek. Hon tycker det är jätte tråkigt att jag ska åka och hon ville att jag skulle ha den så att jag minns dem. (jag sa att jag kommer minnas dem i alla fall) Jag ska även ta deras adress när jag åker så jag kan skicka saker till barnen.

 

I lördags arbetade jag med flickan i Pucara. Hon fick göra arbetsblad och sen spelade vi spel. Vi gick också till Casa Pucara och målade med vattenfärg. Efter jobbet åkte jag och den franska tjejen in till staden och handlade lite och besökte en park.

 

I söndags åkte vi med buss till Huancavelica, vilket tog runt 4,5 timme. Vägen dit är väldigt vacker och det är också väldigt vackert i Huancavelica. Vi besökte marknaden och gick runt i staden. Vi tog en taxi med två andra personer hem till Huancayo, vilket tog 2,5 timme.

 

bilder längre ner

 

This week has been much work; like as usual. I have worked in the Wawa Wasi and in Casa Pucara. In Casa it has been much help with homework and much jigsaw and playing with the new games. In Wawa Wasi there have been much playing games and help and stimulation. The women who work in the Wawa Wasi have told me a lot about the work and about that those who work in the Wawa Wasi don’t have education to work with children. They got one day of watching another Wawa Wasi and the next day its work.

 

In Saturday I worked with the girl in Pucara and after work me and the French girl went in to town. In Sunday we went to Huancavelica by bus it took 4,5 hour. We walked around in the city and visit the market. Its very beautiful in Huancavelica and the way there its also very beautiful. We shared a taxi back to Huancayo with to other people.

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0